Sujuva liikenne Tuusulan vetovoimatekijänä

09.04.2025

Tuusulan maantieteellinen sijainti on yksi merkittävistä syistä sen vetovoimaisuuteen. Tuusulaan ja Tuusulasta on hyvät liikenneyhteydet - tai ainakin pääsääntöisesti hyvät. Kasvavat liikennemäärät ja pääkaupunkimme Helsingin suunnitelmat Tuusulanväylän muuttamisesta bulevardiksi tulevat jatkossa aiheuttamaan yhä suurempia ruuhkahuippuja liikenteeseen.

Kuva: Helsingin kaupunki
Kuva: Helsingin kaupunki

HSL jäsenyyden myötä Tuusulalaisten julkisenliikenteen käyttö koko pääkaupunkiseudulla on tullut selkeämmäksi ja sujuvammaksi. Täydellinen se ei tietenkään ole ja siksi meidän on jatkossakin pyrittävä voimakkaasti vaikuttamaan liikenneverkoston kehittymiseen, siten että koko Tuusulan alueella voi hyödyntää HSL:n palveluita. Lisäksi Meidän tulee pyrkiä kehittämään liikenneyhteyksiä koko HSL-alueen sisällä, ei pelkästään yhteyksiä junaradan varteen ja Helsingin keskustaan. Aidosti kaikkia asukkaita palveleva julkinen liikenne on edellytys sen käyttöasteen nostamiselle.

Oma Lukunsa on julkiset liikenneyhteydet KeuSote alueella, kuinka julkisilla pääsee vaikkapa Lahelasta Hyvinkäälle? Heikosti. KeuSoten alueen sisäisen julkisen liikeenteen kehittämisen iso haaste on HSL ja alueet, jotka eivät kuulu siihen. Tähän haasteeseen meidän tulisi löytää ratkaisut seuraavan valtuustokauden aikana.

Sujuvan ja turvallisen arjen varmistamiseksi Tuusulassa on tehtävä panostuksia liikenteen sujuvoittamiseen ja turvallisuuden lisäämiseen. Otan esimerkin omasta arjesta, kuljen työpaikalle Espoon Leppävaaraan Puustellinmetsästä niin julkisilla kuin omalla autollakin. Julkisilla matka-aika on reilusta tunnista puoleentoista tuntiin ja matkustan ensin bussiila Keravalle ja sieltä junalla Pasilaa, jossa vaihdan toiseen junaan kohti Espoota. Omalla autolla matkaan kuluu vajaa puoli tuntia. Jos yritän liikkua omalla autolla aamun tai iltapäivän ruuhkassa menee matkaan vähintään 45 minuuttia.

Kun Helsinki etenee Tuusulanväylän bulevardisoinnissa, tulee väylä ruuhkautumaan entisestään. Siksi meidän tulee jo nyt aloittaa työ väylän kehittämiseksi. Toimiva ratkaisu voisi olla lisätä koko matkalle Hyrylästä Helsinkiin yksi lisäkaista molempiin suuntiin. Tämä kaista voitaisiin pyhittää pelkästään julkiselle liikenteelle ja silloin voitaisiin lisätä sujuvaa julkista liikennettä Eteläisestä Tuusulasta suoraan Helsinkiin ja toisaalta esimerkiksi lentoasemalle ja aviapolikseen, Kehäradan varteen. Kun julkinen liikenne kulkee omaa kaistaansa, sujuvoittaa se myös koko liikennettä.

Oma lukunsa on Hyrylän liikennekulttuuri ja huonosti kunnioitetut liikennevalot. Ehkä sujavampi liikenne Tuusulanväylällä auttaisi myös hillitsemään päin punaista ajoa? Sujuva liikenne on yksi Tuusulan veto- ja pitovoimatekijä. Kehitetään liikennettä edelleen ja varmistetaan Tuusulan vetovoima.